رمان عاشقانه، بستری برای توجه به زنان جامعه است
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۹۵۱۴
محمد حسن شهسواری سه شب در اختتامیه اولین دوره جایزه ادبی لیلی، با ارائه آمار و ارقام میزان فروش رمانهای عاشقانه در جهان گفت: از این آمار به خوبی مشخص میشود که تعداد مخاطبان چنین رمانهایی درصد زیادی از کتابخوانها را تشکیل میدهند اما با توجه به موضوعاتی که در رمانهای عاشقانه مطرح میشود میتوان اینطور استنباط کرد که اکثر مخاطبان این آثار زنان جامعه هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نویسنده رمان شهریور شعلهور در ادامه افزود: رمان عاشقانه میتواند بستری باشد برای توجه به زنان جامعه و به نوعی نویسندگان رمانهای عاشقانه از این تریبون میتوانند ارزشهای انسانی نادیده گرفته شده در باره زنان را به آنها یادآوری کنند. میتوانند انگارههای غلطی که در جامعه نسبت به زنان وجود دارد را واکاوی نمایند و در تصحیح این انگارههای اشتباه نقشی مهم ایفا کنند.
شهسواری در انتها تاکید کرد: اهمیت خودآگاهی نویسندگان ژانر عاشقانه نسبت به آثاری که خلق میکنند دو چندان میشود چراکه نویسندگان این ژانر به نوعی رهبران فکری بخشی از جامعه به شمار میآیند. ادبیات عامهپسند فقط سرگرمکننده نیست.
رجبعلی اعتمادی درباره تجربیاتی صحبت کرد که طی سالها از نوشتن رمان عامهپسند اندوخته بود و گفت: عامهپسند را نباید با عوامپسند یکی دانست. چراکه در گونه عامهپسند جنبههای ارزشمند هنری هرگز نادیده گرفته نمیشود و در واقع یک رمان عامهپسند رمانی است که بخش زیادی از جامعه آلام و خوشیهای خود را در آن پیدا میکنند و میتوانند با آن خود را از نو بشناسند.
نویسنده رمان شب ایرانی تاسیس جایزه لیلی را اتفاق مبارکی در ادبیات فارسی دانست و ابراز امیدواری کرد این حرکت رو به جلو باعث شود بخشی از ادبیات ایران که بار اصلی کتابخوانی را در جامعه بر دوش دارد شکوفاتر شده و آثار ماندگاری به مخاطبان عرضه کند.
تکین حمزهلو، دبیر انجمن نویسندگان عامهپسند، با ذکر این مساله که در اغلب مصاحبهها و یادداشتها و نظراتی که علیه ادبیات عامهپسند در رسانهها منتشر شده است ادبیات عامهپسند و عاشقانه را آثاری کاملاً احساساتی، با محورهای فانتزی که فراز و فرودهایش بر پایه تصادف طرح ریزی شده قلمداد کردهاند، تصریح کرد: از نظر مخالفان ادبیات عاشقانه ایران داستانهایی فاقد پیرنگ است که برای سرگرمی نوشته میشوند. اما این دوستان ظاهراً هیچ مصداق معتبری هم برای آنچه ادعا میکنند ندارند و نقطه اتکای آنها بخشی از ادبیات عامهپسند است که حدود چهل سال پیش نوشته شده و یا در حال حاضر تنها برای اقناع نوجوانها نوشته میشود در حالیکه اگر آنها سیر تکامل ادبیات عامهپسند را دنبال کرده بودند به خوبی درمییافتند که آثاری در این حوزه منتشر میشود که نه تنها دارای پلات و شخصیتپردازی چندلایه است که همهشان دغدغههای انسانی را پوشش میدهند و تنها جنبه سرگرم کننده ندارند.
او در انتها خواهش کرد منتقدان اگر میخواهند درباره این بخش از ادبیات حرف بزنند با مطالعه آثار منتشر شده نظر بدهند و همچنین یکبار برای همیشه از تکرار این جمله که ادبیات عامهپسند خوب است چون مخاطب را آماده خواندن رمانهای جدی میکند دست بردارند چراکه این ادبیات به خودی خود قائم به ذات است و پیشزمینهای برای رفتن به جای دیگری نیست.
اولین دوره جایزه لیلی که به بهترین رمان در ژانر عاشقانه اهدا میشود روز بیست و هشتم بهمن ماه امسال با حضور جمعی از نویسندگان و مخاطبان علاقهمند به این ژانر ادبی برگزار شد و اولین برندگان خود را شناخت.
این جایزه که به همت انجمن نویسندگان عامهپسند تاسیس شده است هدفش را تمرکز بر روی رمانهای عاشقانه گذاشته است تا از میان انبوه رمانهای فارسی این حوزه بهترینها را انتخاب کند. طبق اعلام دبیرخانه تمام نویسندگانی که در سال گذشته رمانی در این ژانر منتشر کرده بودند میتوانستند اثر خود را در جایزه شرکت دهند. بر این اساس دویست عنوان رمان به دبیرخانه رسید و طی داوری دو مرحلهای سرانجام از بین ده اثر در دو بخش حرفهای و نوقلم سه اثر به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند. داوری این دوره از جایزه را خانمها شهره احدیت و شهلا آبنوس و آقای علیالله سلیمی بر عهده داشتند.
برندگان جایزه لیلی
شهلا آبنوس در انتهای نشست، به نمایندگی از هیات داوران بیانیه جایزه را قرائت کرد و برندگان جایزه معرفی شدند. طبق رای داوران رمان آخرین روز زمستان اثر زهرا اسماعیلزاده در بخش حرفهای و رمان یه نفر مثل تو اثر ویدا چراغیان در بخش نوقلم حائز رتبه برتر و دریافت تندیس، لوح و جایزه نقدی جایزه شدند. همچنین در بخش جانبی و با رای مخاطبان رمان یلدای بیپایان اثر زکیه اکبری به عنوان برگزیده این بخش حائز رتبه برتر و دریافت لوح و تندیس شد. گفتنی است اولین دوره جایزه لیلی با حمایت نشر هوپا (فعال در حوزه کودک و نوجوان) و در باغ کتاب تهران برگزار شد.
برچسبها جوایز ادبی باغ کتاب تهرانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: جوایز ادبی باغ کتاب تهران جوایز ادبی باغ کتاب تهران ادبیات عامه پسند اولین دوره جایزه رمان های عاشقانه زنان جامعه جایزه لیلی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۹۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به اسم آزادی به کام برهنگی!
با نگاهی به سیر تاریخی ایران مشخص میشود، بعد از انقلاب اسلامی با رویکرد تازهای که با بهرهگیری از آیات قرآن و احکام اسلامی به زن شد و مقام معظم رهبری نیز از آن بهعنوان الگوی سوم زن مسلمان یاد میکنند، «مسأله حجاب زنان» و به موازات آن، حضور فعال در عرصههای مختلف جامعه و حذف نگاه ابزاری به آنها، تبدیل به خاری در چشم دشمنان شده که بارها با استفاده از روشهای مختلف مثل شخصی نشان دادن این موضوع و استفاده از تعابیر مختلفی چون حجاب اجباری، سعی در مقابله با آن با هدف ضربه به نظام جمهوری اسلامی و تحقق اغراض خود کردهاند. در گفتوگو با مشاور زنان و خانواده فرماندار تهران به بررسی این موضوع پرداختهایم.علت اهمیت حجاب در کشور چیست؟
مسأله حجاب یک تاریخچه عمیق و با سابقه به بلندای تمدن ایران در کشورمان دارد. حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی که ۱۰۰ سال پیش پوشش زنها، به شکل اکنون نبود و به مرور با اجرای سیاستهای منفعتطلبانه و هوسبازانه، تبدیل به وضع فعلی شد، بعد از انقلاب صنعتی، استفاده ابزاری و جنسی از زنان باعث تغییر و تحولاتی در پوشش زنان غرب شد و سپس تلاش کردند این سبک از پوشش زنان خود را به زنان کشورهای دیگر همچون کشورهای اسلامی تحمیلکنند. زمان رضاشاه تا حد زیادی این سیاستها محقق شد اما بعد از انقلاب، با رویکرد و نگاه عمیق دینی و اسلامی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، الگوی جدیدی در مقابل فرهنگ غربی نسبت به زن شکل گرفت که در این نگاه، زن در عین حفظ لطافت و ظرافت زنانه خود و گرم نگهداشتن کانون خانواده و فرزندآوری، با رعایت حجاب و عفاف، هم پوشش و هم عفت رفتاری و کلامی در عرصههای مختلف اجتماعی حضور داشتهباشد. بیش از نیمی از جامعه، را زنان تشکیل میدهند و شاهدیم زنان با داشتن پوشش اسلامی در همه عرصههای اجتماعی، فرهنگی، دانشگاهی و ... حضور دارند و در برخی عرصهها در حوزه زنان متخصص به خودکفایی رسیدهایم.
چرا دشمنان از دیرباز بهویژه در سالهای اخیر بر مسأله بیحجابی زنان تأکید دارند؟
زن فطرتا موجودی انسانساز، تمدنساز و منشأ عطوفت و برکات الهی است. زن میتواند ستون یک زندگی، خانواده و جامعه باشد. آنها در تربیت انسانهای بزرگ و نابغه، نقش مستقیم دارند. بسیاری از افراد شایسته و برجسته تربیتیافته زنانی هستند که خود آراسته به خلقیات حسنه و پایبندیهای اخلاقی بودهاند. این امر پذیرفته شدهای است که زن، مأموریت و مسئولیت تربیت انسانها را بهعهده داشته و سرشار از عاطفه، محبت، هدایتگری و تمدنسازی است اما فرهنگ ۱۰۰ساله غرب تلاش میکند این ودیعه الهی را از او بگیرد و او را به انسانی بیمسئولیت و غیرمقدس تبدیل سازد. نقش اصلی قدرت نرم بسیار بالاست. مسلما وقتی زن با این خصوصیات در نظام خلقت در مسیر درست و پیشرفت یک جامعه باشد، سبب سعادت جامعه میشود. منشأ اثر بودن زن اگر باور و پذیرفته شود در هر سمت و سویی که برود، اثر خود را میگذارد و باعث سعادت یا شقاوت جامعه میشود. رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودهاند دشمنان از پیشرفت زنان ما عصبانیاند، زیرا زنان ما بعد از انقلاب با حفظ حجاب و نگهداشتن حریم خانواده و در عرصههای گوناگون اجتماعی و حکمرانی، حضور فعال داشتند که این موضوع برای دشمنان، غیرقابل تحمل است. لذا میکوشند به زن ایرانی القا کنند که زن با حجاب فعلی، امکان تعالی و رشد ندارد و زمانی میتواند به اوج قله موفقیت و رضایت برسد که عریانتر باشد. دشمنان خوب میدانند اگر بخواهند کشور را از مسیر توسعه و پیشرفت بازدارند، بهترین روش، انحراف زنان از مسیر درست الهی و فطری و تقدسزدایی و هویتزدایی از زن مسلمان است.
دشمن چگونه سعی در عرفیسازی بیحجابی در جامعه دارد؟
تکرار حضور مداوم و روزمره بیحجابها در جامعه و جنبه روانی اینمساله که اگر هرروز دیده شود، عادی میشود، یکی از روشهای دشمن برای تحقق عرفیسازی بیحجابی است. القای شبهات در بین جوانان و عدم پاسخگویی درست به آنها، زمینه را برای باورسازی دروغین فراهم میکند. یکی از مواردی که مطرح میکنند این است که چرا عدم پوشش و حجاب در کشورهای اسلامی عادی است اما در ایران نسبت به این موضوع سختگیری میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: جمهوری اسلامی بعد از انقلاب؛ تغییر و تحولاتی در تدوین قانون اساسی بر پایه شرع و دین پایهریزی کرد؛ لذا قوانینی که وضع میکند نیز بر پایه شرع است. اینطور نیست که ما از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم بلکه کشورهای دیگر هستند که باید مواضع خود را نسبت به حرامهای شرعی اصلاح کنند چرا که این کشورها پوسته اسلامی دارند اما خلاف اسلام عمل میکنند. آنها شرابفروشی هم دارند، آیا ما باید از آنها پیروی کنیم؟ انقلاب اسلامی کاری کرد که احکام شرع و دین خدا را در جامعه اجرا سازد لذا آنچه کشورهای به ظاهر اسلامی انجام میدهند، عجیب و غریب است، نه رعایت مسائل شرعی و دینی در ایران! شعار زن، زندگی، آزادی در واقع شعار اصلی حکومت اسلامی است اما بستگی به این دارد که آزادی را چگونه تعریف و تعبیر میکنیم. دشمنان ما آزادی را عریانی و برهنگی تعریف میکنند. متأسفانه در جریان اغتشاشات نیز به صورت جنگ ترکیبی و کاملا هدفمند و سازماندهی شده، در داخل و خارج از کشور دشمنی را به حد اعلای خود نسبت به زن ایرانی که مظهر قداست، حیاتبخشی و تمدنسازی است، نشان دادند. لذا این شعار آنطور که ادعا میکردند زن، زندگی آزادی نبود بلکه زن، زندگی، عریانی بود. دشمنان درحالی این شعار را میدادند که حالا شش ماه است در فلسطین زنان را از بین میبرند! این وقایع نشان میدهد که این شعارهای توخالی و دروغ، وسیلهای برای فریب زنان کشور ما است. زنان ما باید مراقب باشند که سرباز پیادهنظام دشمن نباشند. اطاعت از قوانین کشور، لازم الاجراست. قطعا مردم نسبت به بیحرمتی به شأن زن و عادیسازی بیحجابی در کشور، واکنش نشان خواهند داد. امیدواریم با اقداماتی که فراجا اکنون با طرح نور در پیش گرفته است، اتفاقات خوبی رقم بخورد.