برخی خواندن رمان عاشقانه و پلیسی را پنهان میکنند
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۶۷۹۰
در نشست نقد رمان «دلی که نداشتی» با انتقاد از کسانی که خواندن رمانها عاشقانه و پلیسی را پنهان میکنند، گفته شد: احتیاج داریم که ذهنمان را با خواندن این رمانها استراحت بدهیم.
به گزارش ایسنا، الهام اشرفی، نویسنده و ویراستار داستان «دلی که نداشتی» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی در نشست نقد و بررسی این کتاب که در کتابفروشی آستان قدس رضوی (بهنشر) برگزار شد، گفت: من کتاب را دو سه بار خواندهام و از ویرایش آن راضیام.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: رمان «دلی که نداشتی» را علیرغم اینکه گفته میشود رمانی عاشقانه است، رمانی اجتماعی و انسانی میدانم که درونمایهاش «عشق» است. من این رمان را دوست دارم چون خودِ زندگی است.
او در ادامه افزود: برخی خواندن رمانهای عاشقانه و اجتماعی و پلیسی را پنهان میکنند. من هم همینطور بودم اما چند سال است که نمیگذارم این جبهه ایجاد شود. به نظرم احتیاج داریم که ذهنمان را با خواندن این رمانها استراحت بدهیم. داستانهای معمایی هم ذهن را ورزش میدهد.
اشرفی درباره نویسنده «دلی که نداشتی» و این کتاب گفت: خانم سلیمانی شخصیت شادی دارد و این موضوع در کتابش هم بروز کرده و علیرغم اتفاقات تلخ در داستان، شادی در جریان زندگی برقرار است. شخصیتهای داستان در ابتدای آن زیاد است و خواننده باید دل بدهد تا آنها را کشف کند. «دلی که نداشتی» گفتوگومحور است و نویسنده با توصیفات زیاد، آن را خستهکننده نکرده است. همه جزءنگریهای داستان یک کل را در ذهن مخاطب میسازد که هیچ وقت از ذهن نمیرود. با یک نگاه و تورق میشود ریزهکاریهای آن را به یاد آورد. من معتقد نیستم که «دلی که نداشتی» مطول است.
محمد شفیعی هم در این نشست دورهمی گفت: عنوان کتاب عنوان خوبی است و قابلیت هشتگسازی دارد. نام کتاب آهنگ دارد و از منظر عنوان سربلند بیرون آمده است و پشت جلد هم ایده خلاقانهای دارد. خانم سلیمانی برای نوشتن کتابهایش زحمت زیادی میکشد و نویسندهای پرتلاش و پرذوق است. من از ناشر کتاب گله دارم که در زمان مناسبی آن را منتشر نکرده است. چون در آخر سال نمیشود به خوبی کتاب را تبلیغ کرد. تعجب میکنم ناشر این همه سرمایهگذاری میکند اما برای آن تبلیغ خوبی ندارد.
مدیر بازرگانی انتشارات امیرکبیر افزود: همه خانم سلیمانی را به کارهای آیینی میشناسند و انتشار اولین کتابش، توقعات را از او بالا برد. انتشارات نیستان هم رونمایی خوبی برای کتاب اول او یعنی «به سپیدی یک رویا» برگزار کرد. به نظرم برای خانم سلیمانی خطر زیادی داشت که این تغییر وضعیت را بدهد و این نشاندهنده این است که خانم سلیمانی اهل تجربیات نو است و جای تقدیر دارد. اینکه مخاطب با نویسنده همراه بشود هم خیلی مهم است.
او تصریح کرد: به نظر من هم این کتاب عاشقانه نیست. این کتاب داستان انتخاب و تصمیمگیری است. همه ما در زندگیهایمان بزنگاههای تصمیمگیری داریم که آیندهمان را تحت تأثیر قرار میدهد. این کتابها باید خوانده بشود چون جامعه ما سنتی است و خانوادهها قبل از این که تجربه کنند باید تجربیات دیگران را در قالب داستان بخوانند. این کتاب می تواند به ما نشان بدهد که این رفتارها میتواند چه بلایی سر ما بیاورد. ما وقتی رمان فارسی میخوانیم که بیش از ۳۰۰ صفحه است حس میکنیم نویسنده به آن آب بسته است اما «دلی که نداشتی» اینگونه نیست.
فاطمه سلیمانی ازندریانی نویسنده رمان «دلی که نداشتی» هم در پایان این نشست گفت: ما حتما نباید از کتاب چیزی یاد بگیرم. کتاب مثل فیلم است و گاهی با سرگرمی، در لابهلایش مسائلی را هم به مخاطب میآموزد. در این کتاب هم چند خانواده نیمهسنتی با اتفاقات تلخی روبهرو میشوند اما با امید از آن عبور میکنند. من دلم نمیآمد از شخصیتهای کتابم دل بکنم و به همین خاطر نوشتن آن طولانی شد و در نهایت مجبور شدم یکسوم آن را حدف کنم. به قول یکی از دوستان باید در حالت مستی بنویسیم و در حالت هوشیاری آن را ویرایش کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: دلی که نداشتی نقد و بررسی دلی که نداشتی خانم سلیمانی رمان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۶۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میراث «پل آستر» در سینما
«پل آستر» در کنار این که نویسندگی ماهر و سرشناس بود، در فیلمنامهنویسی و حتی کارگردانی در سینما نیز فعال بود.
به گزارش ایسنا، «پل آستر» رماننویسنده معروف آثاری چون سهگانه «نیویورک» در حالی در سن ۷۷ سالگی به دلیل عوارض ناشی از بیماری سرطان درگذشت که نه تنها چهرهای شاخص در دنیای ادبیات بود، در عرصه سینمایی نیز تاثیرات زیادی داشت و ۱۸ رمان از آثار او از جمله «موسیقی شانس» به فیلم تبدیل شدند.
او خودش نیز وارد عرصه فیلمنامهنویسی شد و کار خود را با نگارش فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی «هاروی کایتل»، «ویلیام هرت» و «جیانکارلو اسپوزیتو» آغاز کرد و این اثر جایزه بهترین فیلمنامه اول را برای آستر از جوایز مستقل اسپریت به ارمغان آورد. همچنین فیلم «دود» که کارگردانی آن را «وین وانگ» بر عهده داشت، موفق به کسب خرس نقرهای جایزه هیات داوران از چهل و پنجمین جشنواره فیلم برلین هم شد.
«پل آستر» در دنباله فیلم «دود» با عنوان «صورت آبی» که در سال ۱۹۹۵ ساخته شد در کنار «وین وانگ» به صورت مشترک کارگردانی فیلم را نیز بر عهده داشت و این کمدی که بار دیگر با نقشآفرینی «هاروی کایتل» و «جیانکارلو اسپوزیتو» به همراه« لو رید»، «میرا سوروینو» و «مدونا» بود با نقدهای متفاوتی رو به رو شد.
این نویسنده در فیلم «مرکز جهان» در ۲۰۰۱ با فیلمنامهای مشترک با «وین وانگ» بار دیگر کارگردانی را تجربه کرد. این فیلم که نخستین نمایش جهانی خود را در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد، نامزد دریافت جایزه مستقل اسپریت برای بهترین بازیگر زن (مولی پارکر) شد.
در سال ۱۹۹۸، آستر فیلم «لولو روی پل» را نویسندگی و کارگردانی کرد و در سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی «دیوید تیولیس»، «ایرنه جاکوب» و «مایکل ایمپریولی» بار دیگر نگارش فیلمنامه و کارگردانی را بر عهده داشت.
«آستر» در «دانشگاه کلمبیا» تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیتهای مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.
در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این اتفاق به دلایلی به نوشتن نخستین کتاب خاطرات این نویسنده منجر شد؛ «اختراع انزواء» که در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.
«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سهگانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.
این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از دهها رمان از جمله «قصر ماه» (۱۹۸۹)، «موسیقی شانس» (۱۹۹۰)، «کتاب توهم»(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.
انتهای پیام