«رد انگشتهای اصلی»؛ مرور انقلاب در شهرهای کوچک با نگاهی عاشقانه
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۸۴۴۳
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رمان رد انگشتهای اصلی نوشته حسین قربانزادۀ خیاوی، نویسندۀ حوزۀ کودک و نوجوان، اهل شهرستان مشکینشهر در استان اردبیل دربارۀ عشق یک نوجوان است که عشق سهل و آسانی هم نیست؛ چون پدر پسر فوت کرده و عموی او روحانی است و پدر دختر، سرهنگ نظامی در اوایل انقلاب است. این دو نفر با هم مشکلات بسیاری دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پسر میخواند و دختر در مدرسه و در جشنها همآوازی میکند. در واقع، نماد «اصلی» و «کرم»، «اباذر» و «گلآرا» هستند. پسر سفر کرمواری بهطرف دختر دارد؛ چون پدر دخترش را به تبریز میبرد و پسر به دنبال او میآید و اتفاقات بسیاری در تبریز برایش پیش میآید.
رد انگشت های اصلی روایت جستوجوی کَرمگونه اباذر است به دنبال گلآرا در روزهای سخت سال ۵۷. پدر اباذر که آشیق بوده سالها پیش به دست خان کشته شده و قوپوز، از او به یادگار مانده است. عموی اباذر روحانی صاحب نامی است که میخواهد تنها یادگار برادرش به تبریز برود و طلبه شود، اما اباذر دل در گرو قوپوز و خواندن تصنیف اصلی و کرم دارد.
در جریان جشنهای شاهنشاهی اباذر به خواست مدیر مدرسه در نقش «کَرم» قوپوز میزند و میخواند. گلآرا دختر رئیس شهربانی هم در نمایش، نقش «اصلی» را بازی میکند و این آغاز تولد حسی پاک و عاشقانه است. اما اختلاف رئیس شهربانی با عموی اباذر و آغاز راهپیماییها هر لحظه گلآرا را از اباذر دور میکند.
مهمترین ویژگی کتاب نگاه به روند انقلاب در شهرستانهای کوچک و یکی دیگر از ارزشهای آن، همان نگاه عاشقانه است.
رد انگشت های اصلی در بخش کودک و نوجوان دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو به عنوان یکی از رمان های برگزیده تجلیل شد.
در بخشی از این رمان میخوانیم:
بنر سفید خیابان های تبریز را در شبی سرد و تاریک، یکی پس از دیگری رد می کرد، برای اباذر مهم نبود کجا می روند، کی می رسند، خانمی که بارها از سوی دکتر جیران صدا شده بود در صندلی عقب با خنده های مدام حال اباذر را بیشتر منقلب می کرد جیران هر از گاه تذکر می داد.
آقا بایرام گاز بده لطفا!
بایرام غرق سکوت بود، حرف های جیران برایش اهمیت نداشت یا نمی خواست با سرعتی بیش از این برود. اباذر نگاهش می کرد. بایرام برایش فرد مهمی بود، بی آنکه بخواهد او را پیش دکتر برده بود. حتما می توانست کمکش کند. سعی کرد آرام باشد و همه چیز را بگذارد به عهده او.
مهری عجیب نسبت به بایرام در دلش ایجاد شده بود. حتما می توانست در پیدا کردن گل آرا هم کمکش کند، حس کرد با بایرام همه چیز برایش خوب خواهد بود.
وقتی از کوچه های تاریک وارد خیابان شدند، پاسبان با اشاره دست ماشین را متوقف کرد. جیران آه کشید... (ص.۱۶۲)
حسین قربانزاده خیاوی پیش از این آثاری چون آب و زنجیر، روی سیم تار، آتش و پرواز لاکپشتها، بر بلندای گودال و عزیزتر از خوشه را نوشته است.
رمان رد انگشتهای اصلی در ٢۴٨ صفحه از سوی انتشارات سوره مهر برای رده سنی بالای ۱۳ سال چاپ شده است.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: تبریز ادبیات داستانی کتاب تبریز ادبیات داستانی کتاب گل آرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۸۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامیخریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدحسین لطیفی نویسنده، کارگردان و دبیر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» در حاشیه نشست خبری این جشنواره با اشاره به اینکه گستره فیلم های دینی شامل همه فیلم ها با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار و … میشود، به خبرنگار مهر گفت: اگر از صفر تا ۲۰ به دینی بودن یک فیلم نمره بدهیم، متوجه مرحله مرحله بودن این نگاه به فیلم میشویم مثلاً یک فیلم نمره ۵ و فیلمی دیگر نمره ۱۰ میگیرد اما هیچیک از این فیلم ها از گستره فیلم دینی خارج نمیشوند و تقریباً اکثر آثار اینگونهاند.
مهر نوشت: این کارگردان با اشاره به اینکه شیوههای مختلف در پرداخت به حضور خدا در فیلمها وجود دارد، عنوان کرد: مساله اصلی و نکته من این است که آیا خدا در یک فیلم حضور دارد و خدا با آن کاراکتر هست؟ خدا برای هر کسی یک معنا دارد اما این به معنای حضور خدا از اول تا آخر در یک فیلم نیست چرا که اقتضای درام این است که مثلاً یک آدم به حضیض ذلت و بدبختی برسد اما کاراکتر فیلم در جایی احساس میکند خدا او را فراموش نکرده و این ارتباط به او آرامش میدهد. از این رو شیوه های مختلف در نوع پرداخت به حضور خدا وجود دارد.
وی درباره ویژگیهای یک جشنواره دینی مطرح کرد: جشنواره دینی تنها تبلیغ دین نیست ولی تبلیغ دین هم در آن دیده میشود مثلاً در فیلم «سفر سبز» نه آن کشیش مسیحی آمده است تا حاج رضا را مسیحی کند نه حاج رضا آمده است تا کشیش مسیحی را مسلمان کند، مهم این است که در نسبت با سایر ادیان ما یک افق دید با ۲ تعلیم متفاوت داریم و باید توجه داشته باشیم چقدر به هم نزدیک هستیم. نقاط اختلاف ما کم است پس بهتر است روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم به عنوان مثال در «از کرخه تا راین» حاتمی کیا، سعید در یک کلیسا نماز میخواند. به نظرم فیلمسازها باید به مواردی از این دست توجه کنند.
کارگردان فیلم «غریب» با اشاره به اینکه حمایت های خوبی از جشنواره فیلم «رضوان» شده است، گفت: بالاخره در طول سال جوانانی در کشور هستند که در جاهای مختلفی فیلم میسازند و ممکن است دیده نشوند و نتوانند عرض اندام کنند از این رو جشنواره فیلم رضوی مأمنی است برای اینکه بیایند و عرض اندام کنند. در اینجا دنبال نمره ۱۰۰ دادن به تکنیک فیلمها نیستیم و اول دل فیلمساز را میخریم.
لطیفی در پایان درباره فعالیت های اخیرش در زمینه کارگردانی فیلم یا سریال گفت: قدیمی ها میگفتند «صداش در میاد نگران نباشید» اما فعلاً زمان مناسبی برای صحبت کردن راجع به کارهایم نیست.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901607